Sushi

Sushi to tradycyjna japońska potrawa o ponad tysiącletniej historii i tradycji. Składa się z ugotowanego, podawanego na zimno ryżu, doprawionego octem i cukrem, formowanego w niewielki kawałek i przybieranego dowolnymi dodatkami. Dobrą klasyfikację sushi znajdziecie tutaj.

Przede wszystkim wyróżniamy:

MAKI – ZUSHI – najbardziej rozpoznawalny rodzaj sushi, w postaci rolki; może mieć postać:

– FUTOMAKI – grube kilkuskładnikowe rolki, z dodatkami zawiniętymi wokół warstwy ryżu i płatów nori

– URAMAKI – maki odwrócone, czyli takie w których arkusz nori otacza ryż. Zewnętrzna warstwa ryżu często posypane jest sezamem. Najpopularniejszym uromaki jest California-roll – z ogórkiem, wędzonym łososiem i awokado. 

NIGIRI – ZUSHI – bloczki ryżu przykryte kawałkiem ryby, czasem owinięte cienkim paseczkiem nori.

Dobre wskazówki dotyczące gotowania ryżu znajdują się na knol’u, a film na VideoJug. Jest również fajna strona-przewodnik na temat sushi.

  • 1 szklanka ryżu
  • 1-1,5 szklanki wody (najczęściej 115% objętości ryżu)

Wypłucz ryż na sitku lub w misce, zmieniając wodę 2-3 razy.

Doprowadź do wrzenia wodę z ryżem. Maksymalnie zmniejsz ogień i gotuj pod przykryciem 15 min. Opcjonalnie dodaj algi kombu. Nie otwieraj garnka by powstała para się nie ulotniła. Po zdjęciu z ognia pozostaw ryż pod przykryciem 5-15 min.

Następnie przełóż go do płaskiego niemetalowego naczynia (lub tradycyjnej drewnianej miski sushi-oke), by nie reagowal z kwaśnym octem do sushi (sushi-zu):

ZAPRAWA DO RYŻU (TEZU)

  • 30 ml octu ryżowego
  • 1 łyżka cukru
  • 1/2 łyżeczki soli

Dodaj rozpuszczoną wcześniej na małym ogniu mieszankę powyższych składników. Nakładaj na nori lub formuj nigri. Podawaj z typowymi dodatkami (wasabi, sosem sojowym, marynowanym imbirem) lub jakimikolwiek innymi.

Przykładowe kombinacje „nadzienia” do futomaki (fat maki) lub uramaki (inside-out sushi):

  • tuńczyk wędzony, ogórek, mango
  • surimi, mango, awokado
  • kremowy serek, ogórek konserwowy

Do sporządzenia Hosomaki (thin maki) wystarczy użyć tylko jednego ze składników.

Do California Roll Urakmaki: paluszki krabowe, awokado (czasem zastępowane mango), ogórek, prażony sezam lub tobiko – ikra ryby latającej.

3 komentarzy

  1. […] Kosztowaliśmy zarówno tradycyjne maki (futomaki), jak i maki odwrócone (uromaki/california rolls), nigiri, sushi w omletach i japońskie omlety jako samodzielne przekąski. Moją wersję punktu ostatniego znajdziecie we wpisie pt. tamagoyaki. A więcej o rodzajach sushi przeczytacie w moim wpisie o sushi. […]

Odpowiedz

Twój adres mailowy nie bedzie opublikowany.

*

Możesz użyć języka HTML w postaci takich tagów i atrybutów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>