Zielona herbata na każdą okazję

Zielona herbata to napar o wielu właściwościach. Warto je poznać i umieć z nich korzystać.

healthy green tea cup with tea leaves

Zielona herbata – sposób parzenia ma znaczenie
Żeby w pełni cieszyć się smakiem i właściwościami zielonej herbaty, należy parzyć ją w odpowiedni sposób. Przede wszystkim nie używamy wrzątku. Woda powinna mieć nie więcej niż 70, 80 stopni. W sklepach herbacianych kupić można specjalne termometry, które pozwolą nam zmierzyć temperaturę wody i zalać susz w odpowiednim momencie.  Niezwykle istotny jest też czas parzenia. Jeśli w pełni chcemy cieszyć się smakiem, dwie, trzy minuty w zupełności wystarczą, aby zaparzyć zieloną herbatę. Tak przygotowany napar będzie miał właściwości pobudzające. Jeżeli natomiast potrzebujemy wyciszenia, herbatę przygotowujmy kilka minut dłużej, pamiętając jednak, że może nabrać nieco gorzkiego smaku. Prawdziwi smakosze zielonej herbaty wiedzą, że pełnię aromatów uzyskuje ona po drugim zalaniu wodą, dlatego nie warto od razu pozbywać się suszu.

Właściwości zielonej herbaty
O tym jak wiele zdrowotnych właściwości ma zielona herbata wiedza wszyscy jej smakosze. Jak już wspomniano, prawidłowo parzona może pobudzać, lepiej nawet niż kawa. Ponadto jest niezwykle bogata w antyoksydanty. Jak wskazują znawcy tematu, najzdrowszym gatunkiem spośród herbat zielonych, będących właśnie prawdziwą „bombą” antyoksydantową jest matcha. Ta herbata „w proszku” wspomaga odchudzanie, działa antynowotworowo, dba o metabolizm i układ krążenia. Ogólnie, jak wykazują badania, regularne picie zielonej herbaty pozytywnie oddziałuje na układ naczyniowo-sercowy, działając jak profilaktyka antyudarowa. Ponadto, u osób spożywających napar występuje mniejsze prawdopodobieństwo nadciśnienia. Zielona herbata pozwala także na dłużej zachować młodość, dzięki wspomnianym już antyoksydantom. To także one, ograniczając działanie wolnych rodników przyczyniają się do spowolnienia procesów starzenia się organizmu. Co ciekawe, zielona herbata może też przeciwdziałać cukrzycy, zmniejsza podatność kości na złamania, przyspiesza metabolizm, a co za tym idzie, przydaje się podczas gdy się odchudzamy. Z uwagi na kolor naparu jest zdecydowanie bardziej korzystna do picia niż czarna z jednej przyczyny – nie musimy obawiać się aż tak o osad na zębach, który niestety po czarnej herbacie jest bardzo widoczny. Jesienią i zimą, kiedy wyraźnie spada odporność organizmu, zieloną herbatę warto pić z dodatkiem cytryny lub soku z malin czy aronii, albo miodu. Choć w tej sytuacji gorący napar będzie dodatkowo rozgrzewający, warto wspomnieć, że zieloną herbatę można pić również schłodzoną i zachowuje ona swoje właściwości.

Zwróć uwagę na inne składniki
Na rynku oczywiście można kupić „zwyczajną” zieloną herbatę, bez dodatków. W naparze mogą też znaleźć się inne składniki, dzięki którym herbata nabierze nowych właściwości. Na przykład żurawina wspomaga działanie układu moczowego, pomaga zwalczyć infekcje. Lawenda koi system nerwowy i ułatwia spokojny sen. W okresie zimowym warto w składzie szukać rozgrzewającego imbiru i cynamonu. Odpowiednio dobrane herbaciane kompozycje w znakomity sposób będą oddziaływać na nasz organizm, rytuał picia herbaty czyniąc codziennym, zdrowym nawykiem.

Odpowiedz

Twój adres mailowy nie bedzie opublikowany.

Możesz użyć języka HTML w postaci takich tagów i atrybutów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*